Ny kilometervejafgift vedtaget

Radikale ændringer for vejtransporten

Der er indgået en aftale om en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler. Aftalen er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.

Det oplyser Skatteministeriet i en pressemeddelelse onsdag formiddag den 29. marts 2023. Aftalen justerer den tidligere aftale fra sidste sommer.

– Med aftalen, som gælder fra 2025, tager vi et skridt i den rigtige retning. Det skal nemlig kunne svare sig at køre grønt, og de, der har de mest forurenende lastbiler, skal betale mere for deres udledning, siger skatteminister Jeppe Bruus i pressemeddelelsen.

– Den nye kilometerbaserede afgift ventes at reducere CO2-udledningen med cirka 0,3 mio. ton i 2025 og ca. 0,4 mio. ton i 2030.

Afgiften indebærer, at lastbiler skal betale vejafgift alt efter, hvor meget CO2, der udledes fra kørslen samt lastbiltrafikkens påvirkninger af omgivelserne, herunder slid på vejnettet, ulykker, støj, luftforurening og bidrag til trængsel. Afgiften vil kunne koste op til kr. 130.000 om året pr. lastbil. Det betyder at der skal hentes yderligere likviditet og der vil være store forskelle på om transporten foregår fra yderområder eller i nærområder. 

Indkøb af el-lastbiler har lange udsigter og prisen på tilsvarende er fortsat meget høj. 

Samtidig bliver det dyrere at køre i København, Aarhus og Aalborg, der er kategoriseret som miljøzoner.

Den nye km-afgift gælder for lastbiler over 12 ton fra 2025. I 2027 udvides afgiften til at omfatte alle lastbiler over 3,5 ton. Problemet kan være at en el-varebil ikke kan/må trække en trailer som ofte er nødvendig for at medbringe byggematerialer eller værktøj.

For branchen vil det totalt set være store omvæltninger.

Del:

Flere nyheder

Send os en besked